Het Aardappeloproer, juni-juli 1917

Palmgracht, hoek Brouwersgracht.

Monument voor een Dansenkater

Een wandeling

Tijdens de wandeling treden wij in het voetspoor van vrouwen uit de Noord-Jordaan die tijdens de Eerste Wereldoorlog in verzet kwamen tegen de uitvoerpolitiek van de regering. Nederland exporteerde  goede aardappelen naar Duitsland, in ruil voor steenkolen, terwijl de bevolking bedorven aardappelen kreeg.

Foto Mieke Krijger
Ontwerp Andrews & Degen

Dit jaar is het 105 jaar geleden dat het Aardappeloproer plaatsvond. Veel vrouwen stonden er alleen voor tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ook in Nederland waren de mannen gemobiliseerd. Niet alleen om de landsgrenzen te verdedigen, maar ook om voedselvoorraden te bewaken.
Des te schaarser en duurder het voedsel werd en des te grover Oorlogswinstmakers (OW-ers) te werk gingen, des te meer militairen werden naar Amsterdam gestuurd. Amsterdam werd een belegerde stad, de militairen werden ingezet tegen de eigen bevolking.
De vrouwen trotseerden de gewapende macht en plunderden voedselvoorraden die bestemd waren voor de export naar Duitsland en Engeland.
Er vielen 10 doden en meer dan 108 gewonden.

Nog meer herdenkingsactiviteiten

Mede geïnspireerd door de publicaties van Mieke Krijger over Het Aardappeloproer, Het Gangenproject – Willemsstraat 22-110 (gerealiseerd in 2015), en het project Monument voor een Dansenkater (2018), startte kunstenaar Mercedes Azpilicueta 2 jaar geleden het project Onze Roeping, on Joyful Militancy, in opdracht van kunstruimte ROZENSTRAAT – a rose is a rose is a rose.
Mieke Krijger werkte intensief samen met Sjoerd Kloosterhuis en Mercedes Azpilicueta, hetgeen resulteerde in de toespraak in het Stedelijk Museum: Patato riots, Folk women cross boundary lines tijdens de presentatie van Mercedes’ ‘Jacquad’ (= wandtapijt). Lees verder over deze samenwerking.

Krijger beschikt over een oral-history archief, bestaande uit interviews met getuigen van het Aardappeloproer, circa 1985 vastgelegd op geluids- en videobanden.

Meer achtergrondinformatie

Kaartjes kopen

Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst voor dit evenement.